Investigatii

MILIOANE DE EURO PENTRU „PRETENII” PRIMARULUI BRAŞOVULUI

Primarul şi-a îmbuibat cu bani publici apropiaţii. Acum Butuza! Urmează alţii...

În urmă cu câteva luni, Consiliul Local Braşov a aprobat suplimentarea împrumutului BERD cu încă 7,3 milioane de euro în scopul reabilitării unor străzi din Braşov. Acest împrumut reprezintă continuarea celui efectuat în 2006, când municipiul Braşov a accesat un împrumut BERD de 30 de milioane de euro. Numai că, din 2005, monopolul reparaţiilor străzilor din Braşov i-a fost atribuit firmei S.C. Vectra S.r.l., aparţinând unuia din mogulii asfaltărilor din Transilvana, Marcel Butuza, un apropiat al primarului Scripcaru. ">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<meta name="ProgId" content="Word.Document" />
<meta name="Generator" content="Microsoft Word 12" />
<meta name="Originator" content="Microsoft Word 12" />
<link rel="File-List" href="file:///C:%5CUsers%5Cdragos%5CAppData%5CLocal%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_filelist.xml" />
<link rel="themeData" href="file:///C:%5CUsers%5Cdragos%5CAppData%5CLocal%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_themedata.thmx" />
<link rel="colorSchemeMapping" href="file:///C:%5CUsers%5Cdragos%5CAppData%5CLocal%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_colorschememapping.xml" />
<!--[if gte mso 9]><xml> Normal   0               false   false   false      EN-US   X-NONE   X-NONE                                                         MicrosoftInternetExplorer4 </xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->
<style><!--

--></style>
<!--[if gte mso 10]> <mce:style><!   /* Style Definitions */  table.MsoNormalTable 	{mso-style-name:"Table Normal"; 	mso-tstyle-rowband-size:0; 	mso-tstyle-colband-size:0; 	mso-style-noshow:yes; 	mso-style-priority:99; 	mso-style-qformat:yes; 	mso-style-parent:""; 	mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; 	mso-para-margin-top:0in; 	mso-para-margin-right:0in; 	mso-para-margin-bottom:10.0pt; 	mso-para-margin-left:0in; 	line-height:115%; 	mso-pagination:widow-orphan; 	font-size:11.0pt; 	font-family:"Calibri","sans-serif"; 	mso-ascii-font-family:Calibri; 	mso-ascii-theme-font:minor-latin; 	mso-hansi-font-family:Calibri; 	mso-hansi-theme-font:minor-latin; 	mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; 	mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} --> <!--[endif]-->
<p><strong>Primarul şi-a îmbuibat cu bani publici apropiaţii. Acum Butuza! Urmează alţii...</strong></p>
În urmă cu câteva luni, Consiliul Local Braşov a aprobat suplimentarea împrumutului BERD cu încă 7,3 milioane de euro în scopul reabilitării unor străzi din Braşov. Acest împrumut reprezintă continuarea celui efectuat în 2006, când municipiul Braşov a accesat un împrumut BERD de 30 de milioane de euro. Numai că, din 2005, monopolul reparaţiilor străzilor din Braşov i-a fost atribuit firmei S.C. Vectra S.r.l., aparţinând unuia din mogulii asfaltărilor din Transilvana, Marcel Butuza, un apropiat al primarului Scripcaru.

 

De patru ani, firmele protejate

de primarul Braşovului

primesc direct banii publici

 

În şedinţa Consiliului Local Braşov din 12 mai 2005  s-a dispus, la punctul 17 al ordinii de zi, respectiv prin Hotărîrea nr. 33317, prelungirea ,,contractelor privind activităţile de reparaţii străzi, reciclare la cald a îmbrăcăminţilor bituminoase degradate şi deszăpezire până la atribuirea unor noi contracte, ca urmare a adjudecării licitaţiilor pentru activităţile menţionate, încheiate cu S.C. Vectra Service S.r.l. Braşov şi S.C. Eurostrada S.r.l. Braşov”. Proiectul a fost votat, atunci, doar cu patru voturi împotrivă, două din partea P.N.L. şi două din partea P.S.D. Aparenta grijă pentru deszăpezirea şi întreţinerea străzilor era, însă, dezvăluită la punctul B) al hotărîrii citate, unde, la raportul de specialitate, se spune clar că activităţile anterior menţionate, respectiv cele de  deszăpezire, dar şi de reparaţii străzi, ,,au caracter permanent în acest interval, datorită necesităţii menţinerii capacităţii de intervenţie”, intervalul fiind de nu mai puţin de opt ani. Cu alte cuvinte, prin această hotărâre, firmele amintite şi-au prelungit contractele cu Primăria Braşov, evitând  ,,stresul” cauzat de organizarea unor noi licitaţii. S.C. Vectra a primit atunci concesiunea arterelor principale ale Braşovului, iar firma S.C. Eurostrada S.r.l. câteva străzi din marginea oraşului.

 

Finanţări publice din trei direcţii pentru S.C. Vectra

 

În luna octombrie a aceluiaşi an, Municipiul Braşov accesa un împrumut BERD în valoare de 30 de milioane de euro. Din această sumă, o mare parte a avut ca ,,destinaţie” firma Vectra S.r.l. După cum a recunoscut şi purtătorul de cuvânt al instituţiei amintite, Sorin Toarcea, 15 milioane de euro au fost cheltuiţi pentru aşa-numita ,,Reabilitare a proiectelor de drumuri ale municipiului” în urma unui contract-agrement efectuat între Primărie şi firma amintită. Ceea ce nu am putut afla de la purtătorul de cuvânt este de ce actul respectiv a fost redactat doar în limba engleză, iar suma amintită nu conţine TVA. Oricum, purtătorul de cuvânt a omis să ne ,,amintească” faptul că, pe lângă cele 15 milioane de euro împrumutate de la BERD, şi municipiul Braşov a contribuit, conform contractului, cu alte patru milioane de euro.

La momentul respectiv, primarul Braşovului a susţinut într-o conferinţă de presă faptul că au fost îndeplinite toate condiţiile legale şi că ,,doar două firme au depus oferte: S.C. Euroconstruct Trading 98 S.r.l. şi consorţiul de firme Vectra. Cea de-a doua opţiune a fost considerată cea mai bună”. Primarul nu a dorit nici acum, însă, să ne explice de ce acelaşi consorţiu condus de Vectra, care a concesionat, aşa cum am mai spus, pe opt ani de zile, refacerea drumurilor municipiului , a cîştigat şi licitaţia finanţării BERD, pe acelaşi obiectiv. Şi, mai ales, de ce noul împrumut de 7,3 milioane de euro aprobat în şedinţa de Consiliu Local Braşov pe data de 30 martie 2009 are drept scop exact acelaş obiectiv, respectiv reabilitarea unor străzi pentru care s-a efectuat contractul de concesiune cu Vectra şi contractul-agrement cu aceeaşi firmă finanţat din fondurile BERD.

Mai exact, la punctul a) al hotărârii amintite, care are nr.191/30.03.2009, se specifică, negru pe alb, faptul că se doreşte «majorarea împrumutului contractat cu BERD necesar pentru finanţarea obiectivului de investiţii „Reabilitarea reţelei stradale în municipiul Braşov”», solicitarea fiind aprobată de Direcţia Economică-Serviciul Buget şi de către Primarul Municipiului Braşov în calitatea sa de iniţiator, prin decizia nr. 31332/23.04.2009.  Suma, aprobată în urmă cu câteva zile şi de BERD, este, aşa cum am mai spus, de 7,3 milioane de euro, la care se va adăuga o cofinanţare din partea municipiului Braşov, de 1,4 milioane de euro. Numai că şi primul împrumut realizat prin  Contractului de credit încheiat între Municipiul Braşov şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), înregistrat cu nr. 36483/28.10.2005 viza, repetăm, aceleaşi obiective. Mai exact, reabilitarea a 23 de străzi din municipiul Braşov, printre care se numărau şi străzile Carpaţilor, Calea Bucureşti, Calea Făgăraşului, Plugarilor şi 13 Decembrie. Acestea din urmă fiind exact o parte din străzile care trebuiau reabilitate conform vechiului contract cu BERD şi pentru care, acum, s-a solicitat noua finanţare!

Tot ce am putut afla de la purtătorul de cuvânt al Primăriei Braşov, Sorin Toarcea, este faptul că ,,Proiectul iniţial – respectiv primul împrumut – viza reabilitarea a 23 de străzi, din care au fost finalizate doar paisprezece. Noul împrumut vizează continuarea lucrărilor de reabilitare pentru încă 5 străzi din Municipiul Braşov care sunt interconectate cu străzile reabilitate”. El mai afirmă că fondurile vor fi cheltuite, „tot în urma unei licitaţii, pentru lărgirea şi modernizarea unor străzi” pe care le tot repară din 2004 firma lui Butuza. Sursa citată mai susţine faptul că împrumut BERD vizează ,,modernizarea şi lărgirea acestor străzi”, fapt pe care firma lui Butuza trebuia să-l realizeze cu fondurile din primul împrumut BERD, iar concesiunea aceloraşi străzi se referă strict la ,,reparaţiile care trebuie aduse acestora”. Toarcea mai spune că ,,Licitaţia va fi supervizată de un reprezentant BERD, ca şi data trecută. Atunci, toată procedura de achiziţie s-a făcut cu respectarea procedurilor şi regulilor de achiziţie impuse de BERD, care a verificat şi avizat această procedură”. Totuşi, nu am reuşit să aflăm misteriosul personaj care a reprezentat Banca la fosta licitaţie, Toarcea fiind foarte laconic, el declarându-ne că a fost,,un belgian”. Nu de aceeaşi părere este, însă, consilierul local Adrian Atomei, care ne-a declarat că ,,nu înţeleg de ce este nevoie de acest nou împrumut de peste şapte milioane de euro. În fond, pentru cele cinci străzi a fost aprobat şi primul împrumut de la BERD de aproape 20 de milioane de euro şi, mai mult, aceste străzi,  prin contractul de concesiune din 2005, sunt anual reparate de Vectra. Cred că, şi acum, tot S.C. Vectra va lua aceste fonduri, care sunt necesare Braşovului, dar în alte scopuri”.

Cât despre organizarea unei licitaţii, Atomei spune că ,,nu am, încă, ştiinţă de aşa ceva. Bănuiesc că se respectă, în aparenţă, dar câştigătorul este dinainte cunoscut. Doar dacă nu apare vreun ordin de la centru”.

 

Istoric

 

Patronul firmei S.C. Vectra, Marcel Butuza, a devenit un apropiat al lui George Scripcaru încă din 2000, când acesta din urmă era viceprimar. Primele licitaţii le-a câştigat din 2002, când, la iniţiativa viceprimarului de atunci al Braşovului, George Scripcaru, s-a constituit un aşa numit Serviciu Public Patrimoniu, serviciu care, printr-o hotărâre de Consiliu Local, i-a retras aproape în totalitate dreptul de semnătură fostului primar Ion Ghişe. Respectivului Serviciu i-au trecut în subordine, printre altele, Direcţia economică a Primăriei, transformată în Serviciu economic, cu dreptul de a  organiza licitaţiile publice, dar şi de administrare a domeniul public. Viceprimarul Scripcaru a condus acest serviciu timp de doi ani. De fapt, atunci când a devenit primar, în 2004, tot el a avut iniţiativa desfiinţării acestuia.

Din 2004, odată cu venirea fostului P.D. la guvernare şi, în special, a lui Dobre şi Berceanu la Ministerul Transporturilor, Marcel Butuza prin firma sa, S.C. Vectra, a concesionat reparaţia drumurilor din municipiul Braşov, dar a primit contracte, aşa cum au relatat mass media, inclusiv de la Regia Naţională de Drumuri, în Bucureşti şi în centrul Transilvaniei. Tot cu sprijinul tandemului Berceanu-Scripcaru, Butuza a obţinut aproape 9 milioane de euro pentru realizarea a patru kilometri de ocolitoare mică a Braşovului, mai exact dublu decât preţul unui kilometru de autostradă. Mai merită amintit că firma S.C. Vectra S.r.l. a fost unul din principalii sponsori ai actualului primar al Braşovului, George Scripcaru.

De aceea, imediat după alegerile locale din 2004, s-a asociat, într-un parteneriat public-privat cu firma S.C. Compania de Construcţii Generale Braşov, aparţinînd, atunci, Consiliului Judeţean. Firma S.C. C.C.G. Braşov era estimată, atunci, la peste 1,1 milioane de euro. Cu toate acestea, S.C. Vectra S.r.l. a preluat, printr-o Hotărîre de Consiliu Judeţean, din şedinţa din 19.10.2004,  54,85 la sută din acţiuni pentru doar 4,2 miliarde de lei vechi – aproximativ 100.000 de euro la vremea respectivă. Actualmente, Butuza este unul din magnaţii Braşovului. El a achiziţionat în urmă cu aproximativ trei ani Palatul Ştirbei şi parcul dendrologic aferent acestuia, situat în centrul Braşovului, tot de la Primăria condusă de amicul Scripcaru.

Căci, vorba aceea: „O mînă spală pe alta, şi amîndouă taie la sare”. Asta, pe vremea cînd ocna era loc de puşcărie.

 

Marius Ola

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


*