Puncte de vedere

Vreau să cer socoteală Facebook

  Facebook vă vinde datele cu caracter personal terților, mai ales în scop de reclamă comercială, dar și în scopuri […]

 

Facebook vă vinde datele cu caracter personal terților, mai ales în scop de reclamă comercială, dar și în scopuri electorale, ideologice sau religioase. Evident, fără acordul și știința voastră.

Acesta este modelul de business al Facebook, recent completat cu „sponsorizările“ pe care le cere pentru fiecare postare *. Voi vă puneți pe Facebook gratuit o sumedenie de informații relative la persoana și comportamentul vostru, poze (după care puteți fi, ulterior, recunoscuți peste tot pe Glob, mai ales de serviciile secrete), locuri pe unde călătoriți, persoane sau instituții pe care le frecventați, iar Facebook, ca un Moș Crăciun pe invers, le ia frumușel și le vinde comercianților interesați de o mai țintită selecție a consumatorilor, așa cum le vinde și lobby-iștilor, companiilor de consultanță electorală, organizațiilor religioase etc.

Foarte grav pentru liberul-arbitru (aviz libertarienilor care au făcut din piața „liberă“ o religie cu foarte mulți adepți fanatici) este faptul că opțiunile voastre sunt canalizate.

Sunteți dresați ca să aveți certitudinea că ceea ce alegeți este conform cu ceea ce vă doriți.

Nu numai că un comerciant interesat sau un politician fără scrupule poate, pur și simplu, să vă culeagă ca pe un ac din carul cu fan, plătind pentru asta la greu Facebook, comunitatea voastră dragă, fără de care nu mai puteți respira. Facebook deține algoritmii și mașinile „inteligente“ care vă focalizează și vă identifică exact. Facebook face asta pe baza datelor pe care le-ați pus de bunăvoie și pe neștiute la dispoziția sa, fie pe pagina de socializare, fie pe cele două sisteme de comunicație instant (Messenger și WhatsApp), sisteme pe care, ce convenabil, le deține chiar Facebook. Opțiunile voastre sunt dresate și ghidate prin „sugestiile“ pe care le vedeți, conștient sau cu vederea periferică, pe pagină, în timp ce consultați news feed-ul și verificați like-urile, share-urile și comment-urile din ultimele 10 secunde care au trecut de la ultima verificare. Este ca și când Facebook v-ar fi introdus într-un tunel, iar tunelul are lumină doar la ieșire. Evident, nu veți vedea nimic altceva, nu veți dori nimic altceva decât ieșirea din tunel, cea pe care v-o indică Facebook.

Culmea sarcasmului este că Facebook, în ungherele paginii de socializare (pe care nu le cercetați niciodată, din comoditate), chiar explică modul în care face bani vânzând comercianților și politicienilor datele voastre cu caracter personal și, mai ales, explică modul în care vă influențează alegerile, lăudându-se că, în acest fel, vă „ajută“ să vă satisfaceți „adevăratele“ nevoi și să vă răsfățați mai deplin. Așadar, faceți alegeri mai rapide și mai bune pentru că Facebook, ca o mamă bună, vă ajută, vă stă alături, vă dă suportul necesar. De curiozitate, încercați să intrați în zona „reclamă“ din „setări“, un buton care este în colțul din dreapta al paginii. O să vedeți acolo niște chestii foarte, foarte interesante și instructive.

În mod evident, Facebook nu vă plătește absolut nimic pentru datele cu caracter personal pe care le utilizează ca materie primă pentru procesul său tehnologic și de fabricație (asta a fost o ironie, nu o greșeală de concepție a mesajului meu).

Culmea tupeului, Facebook nu plătește nici taxe și impozite pentru toată această enormă cifră de afaceri făcută pe temelia cadourilor pe care voi i le faceți în fiecare moment în care dați un check ca să vedeți cine v-a mai înjurat sau cine v-a mai făcut bezele. Sau propuneri de dating…

Eu, unul, vreau să cer socoteală Facebook, pentru toate cele de mai sus. Am început cu notificarea de mai jos. Toți cei care se regăsesc în explicațiile de mai sus pot prelua modelul acestei notificări și, adaptându-l, pot cere socoteală facebook.

Sau, au contraire, pot contribui în continuare la ultra-îmbogățirea mogulilor IT (care se pregătesc deja, pentru că au bani, pentru o viață și o tinerețe cvasi-eterne, de circa 500 de ani, după estimările lui Y.N. Hararii din Homo Deus) și la captivitatea proprie, punând în continuare pe Facebook tot ceea ce este necesar supraviețurii și înfloririi perpetue a acestei distopii de sfârșit de lume.

                                                                                                                            Gheorghe PIPEREA

 

* Nu știați că extensia naturală, „organică“ după jargonul facebook, este limitată automat, în trepte, la fiecare 10 minute, de algoritmi, nu-i așa? Dacă nu plătești postarea, extensia naturală, „virală“, a postării, mesajului, pozei cu pisici, selfie-ului etc. este redusă la circa 1% din potențial; de aceea este posibil ca o pagină că a mea, cu circa 42 de mii de potențiali cititori, să fie limitată, de fapt, la circa 500; aceasta este o urâtă practică înșelătoare a comerciantului Facebook, interzisă și sancționată de legislația protecției consumatorilor.

To:

Facebook Ireland Ltd

4 Grand Canal Square

Grand Canal Harbour

D2 Dublin

Ireland

Dear Madams/Sirs,

 

The undersigned, Gheorghe Piperea, with mailing address în România, Bucharest, Splaiul Unirii boulevard no. 223, 3rd district, 3rd floor, e-mail address secretariat@piperea.ro, tel. +40 372 766 012,

 

I am a lawyer and a law professor and I’ve been using Facebook since November 2012 when I signed up for a Facebook page. Beforehand, I used a Facebook account opened în 2009. My Facebook page is liked by 41,386 people and followed by 41,861 people.

I relied on Facebook’s stated goal of helping people communicate and offering them a platform on which their voices can be heard. Therefore, my Facebook posts, în 2012, gathered 19 A4-type pages; în 2013, my posts reached 84 pages; în 2014 the length increased to 115, while în the period between the years 2015 and 2017, my average posts exceeded 200 pages per year. During the first four months of 2018, I have already written posts equivalent to 114 A4-type pages.

My Facebook posts analyzed topics such aș class actions, insolvency proceedings, justice în general, but also politics, economics and manipulation. My goal was to share information and signal several aspects of public concern and, especially, to educate. I’ve done so în my capacity of citizen of the polis, of teacher and true believer în a merit-based society, truth and democracy.

During all this period, I relied on Facebook’s goal to help people communicate and offer them a platform on which their voices can be heard. I took these principles seriously and I believed Facebook is committed to the values of freedom of speech and it really aims to enhance the exchange of ideas between people. The amount of information I uploaded on Facebook and the seriousness of the topics I tackled prove the fact that I became a Facebook user only because I trusted Facebook’s inițial purpose.

However, recently, Facebook looks more and more like a collector of statistical dată which is wrapped up and delivered to third parties. And this is against the dată privacy regulations Facebook committed itself to observe. Never has Facebook properly informed its users that the dată shared on Facebook is subject to trading to third parties, becoming thus a source of revenue for Facebook. Moreover, Facebook’s conduct may be deemed misleading commercial practice, since it lead users to believe it is providing them with free communication tools, whereas, în reality, the content they upload on Facebook is subject to trading to third parties.

Therefore, I am hereby requesting Facebook to provide the following information:

  1. Was the content I shared on Facebook subject to trading towards third parties?
    2. If the answer to the question above is affirmative, please provide me with the financial value of the content I uploaded on Facebook.
    3. Please provide the estimated value of the revenues collected by Facebook în exchange of trading the content I uploaded on Facebook.
    4. Did the fact that Facebook traded to third parties the content I uploaded lead to my being targeted by service providers and goods suppliers or other entities? If yes, în what number of cases?
    5. Was I subject to prediction and steering of my options by third parties on the basis of dată traded to them by Facebook? If yes, în what number of cases?

It is beyond doubt that every user has the right to be informed în relation to the abovementioned aspects. This information was not disclosed to users, including myself, during the period 2012 – 2017, this is why I am hereby requesting Facebook to supply this information and any failure to disclose it represents, în itself, a breach.

                                                                                                                       Yours sincerely,

                                                                                                                    Gheorghe Piperea

PS: Nu uitați, #deletefacebook și, dacă vi se mai permite, dați share.

1 Comment

  1. Stergeti-va contul

    Stimate domnule avocat, stergeti-va contul! Multi cetateni onesti din toata lumea si-au sters contul de Facebook. Nimeni cu scaun la cap nu este de acord ca cineva sa-i faca un profil cu toate datele lui personale, ale familiei, prietenilor si partenerilor de afaceri. Aceste date stranse fara acordul nostru, care contin inevitabil vulnerabilitati de natura emotionala, fizica, profesionala sau financiara sunt folosite apoi de entitati mai mult sau mai putin secrete in scopuri foarte „caritabile”. Sunt satul pana la scarba de sintagma cetatenilor ignoranti, mari consumatori de Facebook „eu n-am nimic de ascuns”!!! Cum poate spune un om sanatos la cap ca n-are nevoie de confidentialitate? Este dreptul nostru! Poti sa spui la fel de bine ca n-ai nevoie de libertate de exprimare ca oricum n-ai nimic de spus! In Romania pe langa rolul clar de supraveghere, FB se foloseste si pentru manipulare: Sa-i spele pe creierasul lor foarte neted pe tefelisti si sa-i scoata in strada pentru scopurile lor foarte corecte (politic)!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


*