Atitudini

AJADO solicită public președintelui Iohannis să respecte decizia CCR privind revocarea „de îndată” a Anei Birchall din funcția de ministru al Justiției

  Asociaţia Judecătorilor pentru Apărarea Drepturilor Omului (AJADO) solicită public Preşedintelui României, Klaus Iohannis, revocarea „de îndată”, adică ACUM, a […]

 

Asociaţia Judecătorilor pentru Apărarea Drepturilor Omului (AJADO) solicită public Preşedintelui României, Klaus Iohannis, revocarea „de îndată”, adică ACUM, a doamnei Ana Birchall din poziţia de ministru al Justiției, astfel cum a dispus Curtea Constituţională a României prin Decizia 504 /2019.

Este inacceptabil ca de 40 de zile Preşedintele Iohannis să nu respecte Constituţia României, separarea puterilor în stat şi domnia legii (rule of law). Într-un stat de drept legile sunt general obligatorii şi nu facultative, motiv pentru care nici un român nu poate alege să respecte sau nu legea, după cum îi convine.

Preşedintele oferă un model de urmat pentru fiecare cetăţean. Or, dacă cel mai important om în stat, respectiv preşedintele ţării, refuză să se supună legii fundamentale, de ce restul cetăţenilor ar mai respecta Constituţia şi legile din România ?

Concret, Curtea Constituţională a României (CCR), sesizată fiind cu o cerere privind existenţa unui conflict juridic de natura constituţională intre Guvern şi Preşedintele României, generat de refuzul Preşedintelui de a revoca din funcţie 3 miniştri, printre care şi Ministrul justiţiei, Ana Birchall, a statuat prin Decizia 504 /2019:

„108. Așa fiind, Curtea reține că revocarea reprezintă un mijloc legal pus la dispoziția prim-ministrului pentru vacantarea unei funcții din structura Guvernului, o măsură pe care prim- ministrul o propune Președintelui României exclusiv în sensul respectării formalismului și a principiului simetriei ce guvernează regimul actelor juridice de numire în funcții publice și față de care, fără a avea un drept propriu de apreciere, Președintele trebuie să se conformeze într-un termen legal de 15 zile de la data propunerii prim-ministrului.

109. Curtea reține că Președintele României nu a emis, nici până în prezent, decretele de vacantare a funcțiilor în urma propunerilor de revocare din funcție înaintate de prim-ministru în data de 26 august 2019, deși termenul legal de 15 zile a expirat.

110. Raportând cele mai sus arătate la circumstanțele specifice prezentei cauze, Curtea constată că Președintele României a încălcat dispozițiile constituționale ale art. 1 alin. (5) privind respectarea legilor, cu referire la normele incidente din Codul administrativ mai sus indicate, precum și ale art. 147 alin. (4) din Constituție, în considerarea jurisprudenței în materie a Curții Constituționale (Decizia nr. 875/2018), refuzând să dea curs propunerii de revocare formulate de prim-ministru, propunere față de care, așa cum s-a arătat mai sus, Președintele nu are un drept de opțiune.”

Succint spus, deşi Preşedintele avea obligaţia constituţională să emită decret de vacantare a funcţiei de ministru al Justiţiei în termen de 15 zile de la data de 26 august 2019, adică cel mai târziu până în data de 11 septembrie 2019, acest decret nu a fost emis nici până în prezent, 21 octombrie 2019.

În concluzie, începând cu data de 11 septembrie 2019, de 40 de zile, Preşedintele României se află în afara statului de drept, încălcând flagrant şi continuu legea fundamentală a României.

În perioada mandatului său, Preşedintele Iohannis s-a autoprezentat constant ca un susţinător, apărător şi luptător pentru statul de drept din România.

Conform definiţiei, „stat de drept” (adică „domnia legii”, de la „rule of law”) înseamnă că toţi cetăţenii, indiferent de funcţiile ocupate, sunt sub lege şi egali în faţa acesteia, cu toţii având obligaţia să o respecte.

În acelaşi timp, Constituţia este legea supremă a României, în care sunt prevăzute atribuţiile fiecărei autorităţi din stat. În momentul în care exista conflicte de competenţă între autorităţi, este rolul Curţii Constituţionale de a „soluţiona conflictele juridice de natură constituţională dintre autorităţile publice” (cf. art. 146 lit. e. din Constituţie).

Aceasta competentă a CCR derivă din prevederea că, în conformitate cu art. 142 alin. (1) din Constituţie, „Curtea Constituţională este garantul supremaţiei Constituţiei”. De asemenea, potrivit art. 1 din Legea 47/ 1992, privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, Curtea „este independentă faţă de orice altă autoritate publică şi se supune numai Constituţiei şi prezentei legi”, iar „Deciziile şi hotărârile Curţii Constituţionale sunt general obligatorii şi au putere numai pentru viitor.

Art. 1 din Constituție prevede:

(3) România este stat de drept, democratic şi social, în care demnitatea omului, drepturile şi libertăţilecetăţenilor, libera dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintă valori supreme, în spiritul tradiţiilor democratice ale poporului român şi idealurilor Revoluţiei din decembrie 1989, şi sunt garantate.
(4) Statul se organizează potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor – legislativă, executivă şi judecătorească – în cadrul democraţiei constituţionale.
(5) În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie.

Refuzul Preşedintelui Iohannis de a pune în aplicare „de îndată” încă o decizie a Curţii Constituţionale de soluţionare a unui conflict juridic de natura constituţională încălca valorile fundamentale ale statului român consacrate de art. 1 din Constituţie.

Numai respectarea Constituţiei şi a legilor face diferenţa între o societate democratică, aşa cum e socotită a fi România, conform Constituţiei, şi o societate totalitară, unde se aplica legea junglei, în care cel mai puternic este întotdeauna conducătorul care se impune, chiar samavolnic, împotriva tuturor.

În raport cu principiile fundamentale ale democraţii constituţionale, ca „nimeni nu este mai presus de lege” şi „respectarea Constituţiei şi a legii este obligatorie”, refuzul Preşedintelui Iohannis de a pune în executare o decizie a CCR dovedeşte că acesta se socoteşte mai presus de lege.
Preşedintele României nu se poate pretinde un apărător al statului de drept, când el însuşi refuza să pună în aplicare o decizie a instanţei de contencios constituţional, obligatorie conform Constituţiei.

Dacă cetăţenii României ar urma exemplul Preşedintelui Iohannis, refuzând să se supună legii, România ar deveni nu doar nedemocratică, dar s-ar instaura haosul.

Reiterăm solicitarea publică adresată Preşedintelui Iohannis, dacă este cu adevărat un apărător al statului de drept, să respecte Constituţia, să se conformeze, de îndată – adică ACUM! –, Deciziei CCR 504/ 2019 şi să dispună prin decret revocarea din funcţie a ministrului Justiţiei, doamna Ana Birchall.

                                                                                               Sursa: ajado.ro

 

2 Comments

  1. Malus Dacus

    NU se poate respecta Decizia CCR, pentru ca trebuie sa executam ordinele licuriciului. Si ordinele licuriciului sunt deasupra constitutiei Romaniei.

  2. alex

    Corect spus! Subscriu si eu la cele spuse de Malus Dacus! Eu raman la parerea: el merge cu comportamentul anticonstitutional inainte, se pisa pe CCR! Dar, sa ma ierte D-zeu, se mai pot intampla accidente, mai sti?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.