Abuzuri

Instituțiile de forță, cercul vicios învârtit de Iohannis

      FIEREA LUI WERNER – Presedintele Romaniei a tinut o cuvantare inveninata la CSM. Iohannis a avut un […]

 

 

 

FIEREA LUI WERNER – Presedintele Romaniei a tinut o cuvantare inveninata la CSM. Iohannis a avut un discurs nesigur si labartat, caracteristic iesirilor sale din ultimii ani. A ridicat in slavi CSM, ICCJ si parchetele, dar nu a scos niciun cuvant despre infioratoarele abuzuri si despre incalcarile grave ale drepturilor omului. Iohannis a dat subtil indicatii CCR si i-a infierat pe cei care indraznesc sa critice Justitia. El insusi fost „penal”, Werner a reluat placa cu „penalii” din politica

 

 

De-a dreptul jenanta prestatia pe care presedintele Romaniei Klaus Iohannis (foto mijloc) a avut-o, vineri 5 ianuarie 2018, la Consiliul Superior al Magistraturii, in deschiderea sedintei in care se alege noua conducere a CSM pe acest an. Fara sa citeasca de pe foaie, Iohannis a tinut un discurs nesigur si labartat, caracteristic iesirilor sale din ultimii ani. A fost totodata un discurs inveninat impotriva celor care indraznesc sa critice Justitia, Klaus Iohannis dovedind din nou ca este o trompeta a Sistemului care a condus Romania cu arma catuselor, Sistem creat de Traian Basescu, dar pe care actualul presedinte al Romaniei l-a preluat de la predecesorul sau.

csm2

Flancat de presedinta CSM din 2017 judecatoarea Mariana Ghena (foto stanga)celebra dupa ce a arestat preventiv o femeie insarcinata in opt luni intr-un dosar care s-a destramat la Inalta Curte, si de vicepresedintele CSM din 2017 procurorul Cristian Mihai Ban (foto dreapta)care a girat decizii scandaloase si abuzive luate de Consiliu anul trecut si despre care circula informatii ca ar avea dosar la DNA, Iohannis a aruncat felicitari in stanga si dreapta. A felicitat CSM pentru activitatea din 2017 si s-a declarat multumit de activitatea Inaltei Curti de Casatie si Justitie si de activitatea parchetelorExtrem de grav, presedintele Romaniei nu a scos insa niciun cuvant despre infioratoarele abuzuri comise in 2017, si nici despre gravele incalcari ale drepturilor omului. Asa cum Iohannis nu a scos niciun cuvant despre protocoalele dintre SRI si parchete sau despre implicarea serviciilor in actul de justitie.

                                                     Fostul „penal” a atacat „penalii”

In schimb, in acelasi discurs Klaus Iohannis a reluat placa cu “penalii” din politica, sustinand ca acestia nu au ce sa caute in conducerea statului. A fost clar un atac la adresa presdintelui PSD Liviu Dragnea si la adresa presedintelui ALDE Calin Popescu Tariceanu. Iar atacul la “penali” a venit in conditiile in care presedintele Klaus Iohannis a fost un “penal”, avand calitatea de invinuit intr-un dosar al DNA, calitate din care a candidat la functia de primar al municipiului Sibiu si chiar a vizat functia de premier al Romaniei (click aici pentru a citi).

Pe de alta parte, trebuie spus ca membrii CSM au trebuit sa asiste la un discurs pur politic pe alocuri. Iar asta intrucat Klaus Iohannis s-a apucat in Plenul CSM sa critice activitatea coalitiei PSD-ALDE.

Un alt subiect abordat de Iohannis a vizat, evident, Legile Justitiei cu care nu este de acord, asa cum bine se stie. A fost momentul in care presedintele Klaus Iohannis a dat subtil indicatii Curtii Constitutionale a Romaniei, precizand ca spera si are incredere ca judecatorii CCR se vor apleca cu timp, profesionalism si multa obiectivitate asupra contestatiilor la Legile Justitiei.

Iata discursul presedintelui Klaus Iohannis sustinut in sedinta CSM:

Doamna Presedinte Ghena,

Doamna Presedinte Tarcea,

Domnule Ministru,

Domnule Procuror General,

Domnule Vicepresedinte,

Onorati membri ai CSM,

Ma bucur ca ne revedem. Este deja o traditie prezenta Presedintelui la prima sedinta a CSM din an, intalnire care are, ca de obicei, doua puncte extrem de importante – prezentarea raportului si alegerile pentru conducerea CSM pentru anul in curs.

Sigur, formal si constitutional, voi conduce aceasta sedinta, dar o sa imi permit sa particip doar la prima parte, prezentarea raportului, si dupa aceea sa va las sa alegeti in liniste, fara participarea mea, conducerea pentru anul 2018.

Fiind acum la inceput de an, dati-mi voie sa fac cateva remarci foarte scurte, legate de, sigur, activitatea CSM, cateva remarci mai generale despre mersul justitiei in Romania si, evident, si cred ca toata lumea se asteapta, o sa fac cateva remarci foarte scurte despre legile justitiei.

In primul rand, vreau sa felicit intreg CSM, dar si conducerea, doamna Presedinte Ghena, domnul Vicepresedinte Ban, pentru activitatea din anul 2017, un an foarte complicat nu numai pentru CSM, un an foarte complicat politic pentru Romania.

Nu stiu daca a mai fost un an in care CSM a avut asa o activitate intensa, complicata si cu impact puternic. in acest sens, doamna Presedinte, domnule Vicepresedinte, va felicit pentru felul in care ati condus CSM pe parcursul anului 2017!

Cand am devenit Presedinte, am promis ca voi incerca sa introduc altfel de a face politica, cu mai putine artificii, cu mai putin scandal si cu mai multe rezultate. Atunci, la inceput, mi-am imaginat ca, dupa un timp rezonabil de scurt, anumite lucruri devin evidente, sau self-evidente, si nu mai trebuie spuse in fiecare an.

Dar, surpriza, anumite lucruri, chit ca sunt scrise negru pe alb in Constitutie, si toata lumea le cunoaste, nu sunt contestate, dar sunt departe de a fi self-evidente. Si in acest context, imi face, recunosc, placere, sa spun cateva lucruri care cred ca sunt chiar de baza si simple.

In Romania, justitia este independenta si trebuie sa ramana asa! Eu, Presedintele Romaniei, o sa fac orice imi sta in puterea constitutionala sa va ajut sa garantati independenta justitiei! In acest demers si in acest deziderat, veti avea in mine un partener si un sustinator constant pe care va puteti baza.

Dumneavoastra, CSM, conform Constitutiei, garantati independenta justitiei in Romania. Sigur, aceasta sintagma, garantare, in contextul in care atributiile CSM sunt cele care sunt, este o sintagma foarte puternica, cateodata mai puternica decat CSM. Dar, trebuie sa spun un lucru clar si vreau sa luati ca atare. Eu sunt foarte multumit de cum a stiut CSM, si in 2017, dar si in anii dinainte, sa actioneze si sa se implice pentru a garanta independenta justitiei in Romania.

Eu cred, si am toata increderea in dumneavoastra, ca veti merge mai departe tot asa. Pentru Romania nu exista alta cale.

Vedem cu totii perindandu-se pe la diferite televiziuni si in fata camerelor diferiti politicieni de diferite coloraturi care ne spun lucruri surprinzatoare. Unii spun lucruri surprinzator de corecte, ca justitia este independenta, trebuie intarita si trebuie sa ramana asa. Altii, dimpotriva. Nu am crezut acum trei ani ca o sa mai vad pe la televizor politicieni care, aparent foarte serios, spun ca justitia nu trebuie sa isi faca de cap, ca justitia nu e in alta Romanie, si alte astfel de afirmatii fundamental si constitutional deplasate.

Totusi, faptul ca se fac astfel de afirmatii in spatiul public trebuie sa ne dea de gandit foarte serios. Inseamna ca, intr-adevar, exista politicieni care cred ca, asa cum este construita arhitectura statului, trebuie sa vina cu propuneri de modificare, ceea ce, sigur, este dreptul fiecaruia si putem sa discutam in spatiul public despre arhitectura statului.

Dar despre un lucru nu putem sa discutam, despre independenta justitiei. Asta nu se poate discuta! Asta trebuie sa ramana, trebuie sa existe, face parte din valorile de baza, din nucleul dur al democratiei pe care vrem sa o construim in Romania. Face parte din valorile europene, din valorile Uniunii Europene din care facem parte. Face parte din arhitectura de baza a unui stat democratic din secolul XXI.

Foarte multe discutii s-au purtat in cursul anului 2017 despre ce fac judecatorii, mai mult poate s-a discutat despre ce fac procurorii. In general a aparut, asa, un entuziasm de a discuta in spatiul public ce se intampla in sistemul de justitie. Acum, avand in vedere ca avem cateva persoane condamnate penal, urmarite penal, judecate penal, chiar in conducerea statului, nu e de mirare.

Si am afirmat in repetate randuri, si o sa mai afirm, spre disperarea lor, ca astfel de persoane nu au ce cauta in conducerea statului, exact din acest motiv, fiindca dintr-un interes personal, evident, ei vor fi tot timpul tentati sa puna sub semnul intrebarii sistemul de justitie, justitia, judecatorii, procurorii, daunand astfel grav statului, increderii cetateanului in stat si increderii cetateanului in justitie.

Sistemul electoral a fost asa construit ca accesul acestor persoane a fost posibil. Nu putem sa negam, in conditiile acestor legi valabile accesul acestor persoane la functii inalte in stat.

Personal, sunt convins ca daca ne-am apuca odata sa rediscutam Constitutia, arhitectura statului, este obligatoriu sa introducem principiul integritatii chiar in Constitutie, altfel s-ar putea ca situatii de acest tip sa apara si in alte cicluri electorale.

Nu vreau sa intru in continuare intr-o analiza a diferitelor entitati constituante ale sistemului de justitie din Romania, vreau doar generic, si o sa reiau mai detaliat la sedintele respective, vreau sa spun generic ca mi s-a parut ca in 2017 s-a lucrat foarte serios, atat la Inalta Curte, cat si la Parchetul General, la diferitele sectiuni ale Parchetului, la DNA, la DIICOT, si acest lucru este imbucurator.

Nu este, din pacate, de la sine inteles ca, in conditiile in care in spatiul public sunt atatea discutii despre sistemul de justitie, oamenii din sistem sa-si faca treaba cu seriozitate, cu rezultate, si am tinut sa subliniez acest lucru in aceasta runda in CSM.

Va felicit pe toti si va rog sa transmiteti colegelor, colegilor dumneavoastra ca s-a vazut cum s-a lucrat, ca s-a lucrat foarte mult si s-a lucrat cu rezultate bune.

Una din preocuparile cele mai importante nu numai ale Parlamentului, ci a intregului spatiu politic, si cred ca si a societatii civile, cea mai intensa preocupare s-a referit la legile justitiei. Noi, cei din sala, stim cu totii ca a fost nevoie de imbunatatirea unor legi din domeniul justitiei. Din motive destul de clare, au existat diferite hotarari ale Curtii Constitutionale, au existat anumite disfunctionalitati constatate chiar aici in cadrul CSM si stiu ca unele dintre propuneri au venit chiar aici, din CSM, si daca s-ar fi procedat ca atare, atunci probabil ar fi existat ceva discutii in spatiul public, s-ar fi imbunatatit legile justitiei, si lucrurile ar fi mers mai departe, rezonabil. Nu a fost sa fie asa.

Anul 2017 a inceput cu o actiune reprobabila a Guvernului de atunci, va amintiti, incercarea de a promova ordonante care urmau sa schimbe fundamental politica penala a statului roman, fara o discutie, fara o dezbatere publica, fara o argumentatie serioasa. La vremea respectiva chiar am facut o vizita inopinata la Guvernul care a fost atunci.

Si romanii s-au suparat. Au fost cele mai mari demonstratii publice pe care le-am avut dupa Revolutie. Nefericita Ordonanta 13 a fost hotarata in Guvern, pe urma a fost retrasa, pe urma au urmat nenumarate discutii, in fine, acel Guvern s-a dovedit a fi de scurta folosinta, si a fost schimbat iarasi foarte neuzual de propriul partid.

A urmat al doilea guvern, in primul an de dupa alegeri, deja un semn de oarecare, sa zicem, neclaritate in cadrul coalitiei de guvernare.

Daca nici in primul an dupa alegeri nu stii ce guvern sa pui, chiar se pune intrebarea daca stii ce vrei cu aceasta tara!

In fine, a urmat al doilea guvern, care este si acum in functie. Au reaparut, s-au reaprins discutiile in jurul modificarilor legilor justitiei, a urmat o procedura pe care eu am considerat-o foarte netransparenta, s-au initiat modificari in guvern, care pe urma nu au fost in guvern, au fost duse cumva printr-o procedura nemaivazuta, intr-o comisie speciala a Parlamentului.

In fine, personal, nu am inteles, si explicatiile care s-au dat in spatiul public, dupa parerea mea, au fost total nesatisfacatoare, de ce nu s-a respectat o procedura clara pe care o cunoaste toata lumea. Cei din sala cu certitudine o cunosc, chiar din mai multe puncte de vedere, si guvernamentale, si constitutionale. S-a ales o procedura nemaivazuta, netransparenta si s-au ignorat, pe fata, toate avizele sistemului.

CSM, dumneavoastra, ati dat mai multe avize negative acestor modificari si cred ca dumneavoastra sunteti cei care stiti cel mai bine daca modificarea este fezabila, daca este de dorit in aceasta etapa in care se afla sistemul si asa mai departe. Magistratii, atat judecatorii, cat si procurorii, s-au adunat in forurile lor si in masa au dat avize negative, au avertizat asupra acestor modificari.

Partenerii nostri din Uniunea Europeana, din Consiliul Europei, au atras atentia ca trebuie mai multa dezbatere, trebuie mai multa transparenta. Cu toate acestea, acea super comisie speciala a mers mai departe intr-o procedura parlamentara proaspat inventata care, apropo, a fost contestata, dar Curtea Constitutionala a considerat ca se poate si asa. O procedura parlamentara pe care, in aceasta forma, nu am mai avut-o niciodata, cu discutii lipsite total de transparenta, cu pumnul in gura opozitiei, ba chiar unii au vrut sa voteze ca opozitia sa nu mai aduca amendamente de acelea deranjante, cu lucrat noaptea, lucrat multe ore in ultimele zile ale sesiunii.

De ce s-or fi grabit doamnele si domnii parlamentari sa ingrase porcul inainte de Craciun? Probabil nu au auzit acea vorba din popor, cu ingrasatul porcului in Ajun de Craciun. Aia a iesit. Au iesit trei legi foarte contestate, contestate nu numai de opozitie la Curtea Constitutionala, ci si de inalta Curte de Casatie si Justitie, care a analizat aceste legi si a considerat ca nu se incadreaza in cadrul constitutional din Romania.

Eu regret – eu, Presedintele Romaniei – regret ca s-a ajuns in Romania in aceasta situatie in care legile justitiei, care sunt foarte importante, se discuta in proceduri neclare, ad–hoc, sub presiunea timpului, cu nerespectarea unor cutume in procedura parlamentara si, in final, aprobate in mare viteza, viteza neexplicata in spatiul public si ajunse, toate, sa fie contestate la Curtea Constitutionala.

Mai mult nu voi spune astazi despre continutul propriu-zis al acestor legi fiindca astept sa se pronunte Curtea Constitutionala, si atunci cand legile vor ajunge la mine pentru urmatoarea etapa – care poate sa fie promulgare, sau contestare la Curtea Constitutionala, sau retrimiterea in Parlament. Atunci ma voi referi si la continutul acestor legi, respectiv la articole pe care atunci le voi considera demne de o atentie aprofundata.

In ansamblu, insa, am si acum speranta ca aceste legi vor fi imbunatatite. Am speranta si increderea ca la Curtea Constitutionala judecatorii se vor apleca cu timp, cu mult profesionalism si cu multa obiectivitate asupra celor contestate, iar in cazul in care anumite chestiuni vor trebui clarificate, cred ca si Parlamentul are puterea sa recunoasca ca anumite lucruri s-au intamplat fara discutii publice suficiente, fara transparenta, asa cum o asteapta toata lumea, si se pot adapta articolele in asa fel incat legile sa fie de folos celor care functioneaza sub autoritatea lor.

Astazi, dupa raport, veti alege o noua conducere a CSM, alegeri la care nu voi participa, dar vreau de pe acum sa doresc succes celor doua persoane care vor fi alese in functia de Presedinte si Vicepresedinte CSM.

Dumneavoastra, tuturor, va doresc sa aveti succes in anul 2018 si sa realizati cel mai important lucru pe care vi l-a prescris Constitutia Romaniei – sa pastrati, sa garantati, sa intariti independenta Justitiei din Romania. Va multumesc!

Doamna Presedinte, v-as ruga, in continuare, sa ne prezentati raportul ca sa putem continua impreuna”.

                                                                                                                                       George TARATA

 

1 Comment

  1. Jan Valjean

    Ce sa asteptam de la un presedinte penal,specializat in obtinerea de imobile cu acte false si in plasarea spre adoptie de copii de catre straini ? Cica era doar soferul dnei. Carmen .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.