Colimator

O altă țeapă marca „Artmark”

  Colecționarii și iubitorii de artă ar trebui să fie atenți când cumpără ceva de la „serioasa” casă de licitații […]

 

Colecționarii și iubitorii de artă ar trebui să fie atenți când cumpără ceva de la „serioasa” casă de licitații Artmark. Cei de acolo, pe lângă că vând lucrări valoroase valoroase sau doar interesante, mai strecoară și gogoși. ”Experții” casei de licitații încep să intre în domenii care îi depășesc total. Și se întrec în gafe și chifle. Pictura europeană este un domeniu plin de scăpări pentru acești imposibil de numit specialiști. La una din ultimele licitații fac niște greșeli incredibile vizavi de un artist născut pe teritoriul României. Este vorba despre Becskereki Szabo Gyorgy. Ei îl numesc „Szabo Rudolf”. Numai că Szabo Rudolf, cum scriu acești habarnişti pe site-ul lor, nu există. Există un alt artist Rudolf Negely, comercializat cu succes, dar și cu cîntec de cei de la Artmark. Dar povestea pictorului și a lucrărilor lui Rudolf Negely este subiectul unui articol separat pe care îl vom publica în săptămînile următoare.

Să revenim la inventatul „Rudolf Szabo”, semn că experții de la Artmark sunt pe lîngă subiect. Așa se și explică faptul că ei leagă vânzarea inexistentului Szabo Rudolf de „Licitația unei galerii transilvănene”. Care galerie? Dumnezeu cu mila! Tupeu tipic omului nepriceput!

E cazul ca oamenii să se trezească din povestea pe care o vând cu insistență acești amatori consacrați, numiți „Artmark”.

Pentru cei care chiar vor să știe despre cine e vorba în această lucrare, pe care au vândut-o impostorii, propunem mai jos o scurtă biografie a artistului. Apropos, este un artist pe care l-am descoperit în urmă cu circa 15 ani, fiind necunoscut pe piața de artă, promovând lucrările sale în case de licitații internaționale cu succes. Valoarea materială a lucrărilor artistului din Becicherecu Mare, este mult mai mare decât prețul obținut de acești indivizi din casa de licitații menționate mai sus. Așadar Szabo Rudolf este de fapt Szabó György, Becskereki (30.08.1920, Nagybecskerek / Zrenjanin – 14.06.1963, Muraszombat / Murska Sobota). Pictorul a fost înmormântat la Novi-Sad.

Şi-a inaugurat prezenţa pe scena artistică în 1936, în cadrul unei expoziţii a talentelor, la Novi-Sad. Ziarul „Híradó” din Nagybecskerek l-a prezentat drept un copil-minune. Cariera sa artistică a fost influenţată de profesorul său de desen Alekszandar Lazsecsnikov – un pictor rus emigrat, respectiv Gyenes Viktor – avocat cu înclinaţii artistice din Nagybecskerek. Acesta din urmă i-a asigurat accesul la literatură artistică şi l-a sprijinit financiar în vederea afirmării artistice.

A început cu studii de istoria artei la Zagreb, iar apoi, între 1941-1943, a fost bursier Eötvös la Budapesta, studiind limba şi literatura maghiară, respectiv literatura slavilor de Sud.

A renunţat la bursa Eötvös şi, din 1944, a susţinut prelegeri de grafică şi artă plastică în cadrul secţiei Agitprop a Frontului de Eliberare Populară din Banatul de Nord. În luna mai 1945 a organizat prima expoziţie de artă plastică antifascistă din Yugoslavia. Din 1946 a fost profesor al Academiei Profesorale din Novi-Sad, iar din 1959 angajat al catedrei maghiare din cadrul Universităţii din Novi-Sad, ca profesor de literatură maghiară veche. În 1962 obţine o diplomă la această universitate, iar postum, în 1964, îi este decernat premiul „Híd”.

După 1945 el a fost cel care a organizat prima expoziţie de artă plastică la Petrovgrad (Nagybecskereken). De asemenea, a selectat, din creaţia artiştilor maghiari din Yugoslavia, materialul pentru expoziţia de artă plastică organizată în cadrul Jocurilor Omagiale Maghiare de la Palics / Palicsi Magyar Ünnepi Játékok – principalul eveniment cultural al populaţiei maghiare din Yugoslavia.

A publicat critică de artă pentru prima dată în „Kalangya”, în 1943, moment după care a scris constant despre expoziţii şi artişti – atât artişti maghiari din Vojvodina şi yugoslavi, cât şi din Ungaria. A scris studiul „Pictori, sculptori”, în care prezintă începuturile, tradiţiile şi dezvoltarea artei plastice maghiare din Vojvodina.

După 1945, între activitatea sa în viaţa publică şi activitatea didactică, i-a mai rămas mult mai puţin timp pentru pictură şi grafică.

Prima perioadă a ccraţiei sale artistice este numită de autor „naturalistă”, tablourile sale fiind copii fidele ale naturii. A fost influenţat iniţial de către Van Gogh şi Gauguin, iar mai târziu de Matisse şi Picasso.

Timp de 10 ani doar a pictat, utilizând culori din comerţ. Încă nu a realizat grafică, dar linia a început să domine în operele sale.

                                                                                                                    Titi Cladovan 

 

1 Comment

  1. Magdalena Dumitrana

    Multe multumiri. Un pictor minunat, o pictura solara si linistita. Moale ca o matase pe piele.
    Poate are si alte tablouri dar nu am gasit pe net decat cateva in acelasi stil. Multumiri, inca o data

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *